餃子の王将 有楽町国際フォーラム店
2019
JR有楽町駅徒歩2分。高架下という特殊立地に出店した大手中華料理チェーン店の案件。単独店舗のポテンシャルということよりも、高架下の街並みがどうあるべきかを考えに含みながら、駅のコンコースを想像させる空間を目指した。
東京駅〜新橋駅まで続く長いこの線路脇の道を歩く人々は、電車が往来する音を感じながら駅や高架下を意識し通過する。開口部から見える店内が、この立地ならではの空気感を持ち、環境と寄り添ったデザインであることでこのひとつの店舗のみならず、街並みさえもアップグレードできるのではないかと考えた。
具体的には構造体のR形状の天井を活かし、レトロアイコンで製作した「特注光造作」や「煉瓦」などを多用し、他の店舗も統一のコンセプト「ジャパニーズレトロ」を感じさせる空間の構築を目指した。店内のレイアウトは厨房がどうしてもメニュー構成に必要な機器を導入しなくてはならないため、面積的に大きく占めるというインフラ的な事と、厨房内からテイクアウトまでの合理的な動線、厨房内で創り出される料理がどこからも見えるライブキッチンスタイルにすることを加味し、縦長に厨房と客席を二分するレイアウトにした。
客席は満席率を上げるためロングソファを導入。スタンディング席も併設し、回転率を上げることも考慮した。「GYOSA OHSHO」ブランドは女性をターゲットにしたブランドだが、特にこの有楽町は巨大なオフィスエリアがある背景から、仕事をバリバリこなす「ハンサム女子」をターゲットにした。
女性向けの商品「YRCサラダ」や「YRC海老のチリソース」「にんにくゼロ餃子」や小皿料理のジャストサイズ展開、インスタ映えするカクテルやワインなど新商品も多数開発している。
東京駅〜新橋駅まで続く長いこの線路脇の道を歩く人々は、電車が往来する音を感じながら駅や高架下を意識し通過する。開口部から見える店内が、この立地ならではの空気感を持ち、環境と寄り添ったデザインであることでこのひとつの店舗のみならず、街並みさえもアップグレードできるのではないかと考えた。
具体的には構造体のR形状の天井を活かし、レトロアイコンで製作した「特注光造作」や「煉瓦」などを多用し、他の店舗も統一のコンセプト「ジャパニーズレトロ」を感じさせる空間の構築を目指した。店内のレイアウトは厨房がどうしてもメニュー構成に必要な機器を導入しなくてはならないため、面積的に大きく占めるというインフラ的な事と、厨房内からテイクアウトまでの合理的な動線、厨房内で創り出される料理がどこからも見えるライブキッチンスタイルにすることを加味し、縦長に厨房と客席を二分するレイアウトにした。
客席は満席率を上げるためロングソファを導入。スタンディング席も併設し、回転率を上げることも考慮した。「GYOSA OHSHO」ブランドは女性をターゲットにしたブランドだが、特にこの有楽町は巨大なオフィスエリアがある背景から、仕事をバリバリこなす「ハンサム女子」をターゲットにした。
女性向けの商品「YRCサラダ」や「YRC海老のチリソース」「にんにくゼロ餃子」や小皿料理のジャストサイズ展開、インスタ映えするカクテルやワインなど新商品も多数開発している。
GYOZA OHSHO Tokyo International Forum
2019
A major Chinese restaurant chain has opened a location under the elevated tracks, just a 2-minute walk from JR Yurakucho Station. This project not only considers the potential of a standalone store but also envisions how the streetscape under the elevated tracks should be. The aim was to create a space reminiscent of a station concourse.
People walking along this long path next to the tracks, which extends from Tokyo Station to Shimbashi Station, are aware of the station and the elevated tracks while feeling the sound of passing trains. By designing the interior visible from the entrance to capture the unique atmosphere of this location and harmonize with the environment, We believed that we could upgrade not just a single store but the entire streetscape.
Specifically, we utilized the R-shaped ceiling structure, frequently used “custom light fixtures” and “bricks” with retro icons, and aimed to create a space that conveys the unified concept of “Japanese retro” across other stores as well. The layout of the interior divides the kitchen and seating area longitudinally, considering the need to install equipment essential for the menu in the kitchen, the significant area it occupies, the efficient workflow from the kitchen to takeout, and the live kitchen style where the cooking can be seen from anywhere in the kitchen.
To increase the seating capacity, we introduced long sofas and also added standing seats to enhance turnover rates. The “GYOSA OHSHO” brand targets women, but specifically in Yurakucho, we targeted “handsome women” who excel in their work due to the presence of a large office area.
OHSHO has developed many new products, including female-oriented items such as “YRC Salad,” “YRC Shrimp in Chili Sauce,” “Garlic Zero Dumplings,” just-right-sized small dishes, and Instagrammable cocktails and wines.
People walking along this long path next to the tracks, which extends from Tokyo Station to Shimbashi Station, are aware of the station and the elevated tracks while feeling the sound of passing trains. By designing the interior visible from the entrance to capture the unique atmosphere of this location and harmonize with the environment, We believed that we could upgrade not just a single store but the entire streetscape.
Specifically, we utilized the R-shaped ceiling structure, frequently used “custom light fixtures” and “bricks” with retro icons, and aimed to create a space that conveys the unified concept of “Japanese retro” across other stores as well. The layout of the interior divides the kitchen and seating area longitudinally, considering the need to install equipment essential for the menu in the kitchen, the significant area it occupies, the efficient workflow from the kitchen to takeout, and the live kitchen style where the cooking can be seen from anywhere in the kitchen.
To increase the seating capacity, we introduced long sofas and also added standing seats to enhance turnover rates. The “GYOSA OHSHO” brand targets women, but specifically in Yurakucho, we targeted “handsome women” who excel in their work due to the presence of a large office area.
OHSHO has developed many new products, including female-oriented items such as “YRC Salad,” “YRC Shrimp in Chili Sauce,” “Garlic Zero Dumplings,” just-right-sized small dishes, and Instagrammable cocktails and wines.
Interior designer / Director: MIKI Orihara
Graphic designer: KEI Sakai
Graphic designer: KEI Sakai
Photo: © Nacása & Partners Inc. FUTA Moriishi